Vragen stellen
Het belangrijkste onderdeel van de begeleiding bij een W&T-les, is de interactie van de leerkracht met de leerlingen. Hierbij is het belangrijk dat de leerkracht vragen stelt om de leerlingen op weg te helpen met het onderzoek of om ze hun begrip van bepaalde fenomenen te laten verdiepen.
Interactie is essentieel
Omdat dialoog onderdeel is van het redeneren, is interactie bij W&T-onderwijs essentieel, zo zeggen ook Damhuis en De Blauw. De verbinding met taal zorgt voor verdieping van het leren over W&T-concepten (Louman, Hotze, Gijsel, Smit & Van Laar, 2017).
Onderstaande tabel geeft een overzicht van welk type vragen je kunt stellen. Hiervoor bestaan ook meerdere handreikingen en naslagwerken. In de tabel hieronder staan een aantal voorbeeldvragen.
Voorbeelden van vragen bij een onderzoekende les
Stappen van het onderzoek | Soorten vragen | Voorbeelden |
Verkennen van de vraag of het probleem. Opzetten van het onderzoek | Vragen gericht op aanpak | Hoe kun je dat te weten komen? Hoe ga je dat aanpakken? |
Vragen gericht op hypothese | Wat denk je dat er gebeurt als…? Hoe kun je …? |
|
Uitvoeren van onderzoek | Waarnemingsvragen | Wat gebeurt er nu? Wat zie je precies? |
Meetvragen | Hoe snel …? Hoe lang …? Hoe vaak …? |
|
Vergelijkingsvragen | Welk verschil zie je tussen …? Waar zie je dat ook? Welke gaat het snelst? Wat is het verband tussen …? |
|
Evalueren, concluderen | Vragen naar inzicht, verklaringen, conclusies | Hoe denk je dat dat kan? Waarom gebeurt dat op die manier? Kan je uitleggen hoe dat komt Klopt het met wat je eerder dacht? |
Leer meer!
- Artikel Edith Louman, Anne Hotze, Martine Gijsel, Jantien Smit en Meie van Laar. Taal in de W&T-les. Verschenen in JSW, maart 2017.